Friday, August 03, 2007

Peganglah Pintu Untuk Orang Di Belakang

Semalam aku keluar dengan Cikgu Nora Murni makan-makan, sembang-sembang, makan lagi dan sembang lagi.

Waktu hendak keluar dari restoran makanan segera kegemaran aku itu, aku membuka pintu sambil memegangnya memberi laluan untuk Cikgu Nora Murni pula melangkah keluar.

Kata Cikgu Nora Murni, perbuatan memegang pintu yang dibuka untuk orang di belakang kita merupakan satu etika, yang kurang di amalkan oleh orang kita, terutama katanya, "jantan Melayu".

Cerita Cikgu Nora Murni lagi, jangan kan kata hendak membuka dan memegang pintu untuk kita;

"Pernah jadi dulu, bila aku buka pintu, tak sempat aku langkah masuk lagi, seorang "jantan Melayu" dari belakang terus "sruupp" masuk dulu.... !"


Nota: Orang Kedah suka guna ekpresi bunyi-bunyian bagi menguatkan bahasa; seperti "sruup" masuk atau "piewwww" lari (akan dibincangkan di lain entry)

3 comments:

Anonymous said...

akhirnya cikfit menghapdet juga akhirnya :p

saya rasa jantan melayu sekarang semua kendur otot tu pasal la payoh bebenor nak tolong pegang pintu or bangun bg tmpt duduk bila nampak pompan berdiri. otot dah lembik mana mampu nak offer lelebih.

cth mcm tadi saya naik train ada akak 2 anak kecik2 naik train sama. seat depan dia ade satu, ada si jantan melayu la juga yg ddk salah satu kusi tu. Dudukla 2 bdk kecik td mak pulak kena berdiri.

apa salahnya bg mak budak tu duduk sblah anak dia. budak biasalah dia merengek je la. Kalau saya dekat nak aje saya hempok sekali dua kepala jantan melayu tu... tu bangsa otot lembik la tu. last2 org sebelah saya bgn saya panggil akak tu duduk ajak anak dia saya berdiri.

a.n.i.Q.u.e said...

Hmmm... it may take another hundred years for us to catch up, etiquette wise.

Baru Merdeka 50 tahun alahaiiiii... lambat lagi nyaaaa

Anonymous said...

kutnye kalau jadi mcm apa yg kita harap cikfit oi... buatnya makin lembik otot depa tu mcm mana? hahaha