Monday, October 01, 2007

Rambut Idaman


Waktu aku di Phi Phi dulu, aku lalu satu kedai yang buat dreadlocks. Aku teringin sangat-sangat(read: tergedik-gedik ) nak masuk tanya harga dan seterusnya keluar dengan rambut yang sangat "menujakan". Dan aku memang dah langkah masuk kedai tu dan tengok macam mana cara dreadlocks dibuat.

Aku tengok rambut bersepah-sepah atas lantai dan aku juga tengok bagaimana towkeh kedai sedang 'mengkait' (knitting) rambut atas lantai kepada rambut pelanggannya; seorang anak orang putih yang comel. Dia 'mengkait' rambut-rambut itu menggunakan jarum mengkait yang mak aku pakai kat rumah.

Aku dah bayangkan betapa bestnya kalau aku tukar fesyen ke rambut dreadlocks itu dan betapa orang-orang Alor Setar satu pekan akan kagum tengok aku.

Tiba-tiba adik aku tepuk bahu dan kata pada ku:

Kakak pakai tudung lah ! Nak dreadlocks apa ke bendanya !!!!


Aku tersentak. Mimpiku musnah.


Bayangkanlah kalau aku pakai tudung dengan dreadlocks yang besar tudung saji tu.........

No comments: