Monday, January 14, 2008

Larianku Yang Kurang Kencang

Aku pernah berlari.. dulu...

Aku berlari dalam 4,5 kali seminggu di mana setiap kali berlari paling kurang 3 km saja. Aku sungguh teruja dengan larian yang 'ciput' itu. Aku tidak pasti berapa minit utk setiap km aku berlari. Yang pasti aku sangat suka dan mula menjadi angkuh, sombong dan blagak.

Aku menyertai satu Larian Kebajikan, 5km. Aku sangat konfiden. Aku sangat optimist. Aku sangat berkeyakinan aku boleh menang dalam larian tersebut. Paling tidak, aku yakin aku boleh mendapat tempat 10 teratas. Aku mula mencanang pada keluarga yang aku akan masuk berlari dan berkeyakinan aku boleh menang. Mak aku mulai risau

Mak harap Ann tak menang.
Mak malu nanti kalau kawan mak tau.


Aku heran dengan Mak aku yang tidak bangga anak daranya yang masih berlari sedangkan anak orang lain sudah berlari sana sini mengejar anak-anak mereka.

Kata-kata mak tidak mematahkan semangat aku. Aku yakin aku boleh.

Pada hari larian, aku begitu cool .. begitu konfiden.. hidung kembang kempis... Pada saat berkumpul sebelum tembakan, aku membiarkan makcik-makcik itu berada di depan..


Biarlah.. aku pasti boleh mengejar mereka nanti


Bila larian bermula aku pun mula melangkah dengan bergaya.....

Aku memang bergaya berlari.

Hadiah disediakan dari tempat Pertama hingga Ke Dua Puluh.


Aku mendapat Tempat ke -21.


Makcik-makcik tua itu memang kuat berlari rupanya.

Aku jadi malu... dan tidak pernah lagi berlari semenjak dari itu hinggalah hari ini. Tapi kali ini aku tidak lagi sombong dan balagak.

Aku tak mau mak aku malu lagi....

No comments: