Wednesday, July 08, 2009

Belajar Bila Dewasa

Dalam dunia dewasa ini kadang semakin payah untuk kita belajar. Bukan belajar di kolej atau apa saja pelajaran yang formal, tapi belajar dari kehidupan dan juga dari orang lain untuk kita lebih lengkap menjadi seorang manusia. Tidak seperti waktu kanak-kanak, kita menyerap hampir semua dan apa saja perkara yang kita dengar, lihat dan rasa melalui semua orang yang di sekeliling kita seperti ibu bapa, guru saudara mahupun kawan-kawan. Segala nilai yang baik ataupun buruk yang kita lihat dengar dan rasai itulah yang membentuk diri kita sekarang.

Namun, bila kita dewasa, kita merasa kita sudah matang bila kita merasa segala nilai yang kita ada adalah semuanya baik-baik saja. Kita menjadi seperti begitu yakin dengan diri, dengan semua didikan yang diberi, kerana ibu atau bapa atau guru sudah pun 'melepaskan' kita untuk menjadi dewasa dan kita kini sudah berdiri dengan sendiri.

Kita juga selalunya akan tertarik dengan individu lain yang mempunyai nilai-nilai yang sama dengan kita. Seperti satu tarikan kita pasti akan bersatu dengan individu yang sama nilai dan daripada itu satu kelompok akan terbentuk. Tetapi sebenarnya walaupun setiap kelompok ada nilainya yang tersendiri, pun begitu masih juga bagi setiap dari kelompok itu, masih, setiap dari kita datang dari pelbagai latar belakang yang dibentuk oleh nilai-nilai yang berlainan.

Walaupun kadang kita telah berada dalam satu kelompok yang mempunyai satu persamaan nilai, boleh saja berlaku ketidakserasian bila ada nilai-nilai lain yang berlainan di dalam satu kelompok itu. Pertengkarang atau ketidaksefahaman boleh terjadi bila nilai-nilai yang berlainan ini bertembung.

Atas sebab itu kadang kita merasa payah dan penuh dengan pertahanan diri (defensive) cuba untuk menolak ataupun menerima teguran yang dibuat oleh individu lain terhadap diri kita. Teguran atau pun komen orang terhadap kita seprti satu serangan peribadi kerana kita merasakan nilai-nilai yang kita miliki sudah sempurna, tiada siapa boleh menginjak apa yang kita yakin tentang nilai yang kita anuti.

Bila ini terjadi dan bila kita merasakan nilai kita paling sempurna, kita terlupa bahawa masih ada nilai-nilai lain yang boleh kita cuba dalami dan fahami tanpa perlu kita merasa defensive dengan nilai kita sendiri.Sesuatu yang kita rasa mudah, mungkin adalah payah bagi orang lain. Sesuatu yang kita rasa sukar adalah paling senang bagi orang lain. Pun begitu itu sahaja tidak lagi begitu kacau bila nilai kita dikritik atau dikomen oleh orang lain apalagi bila kita sendiri juga telah terlebih dahulu menghakimi orang yang kita rasakan seperti 'menyerang' kita itu dan kita pun menjadi marah kerana kritikan itu seperti satu serangan atas nilai kita. Kita menjadi marah kerana kita merasa nilai kita telah dinafikan haknya oleh individu lain yang kita rasakan tidak layak untuk menghakimi kita walaupun secara tidak sengaja kita juga telah terlebih dahulu menghakimi.

Paling payah ialah bila dewasa ini, kita sudah mula merasa apa itu yang dimaksudkan dengan 'ego'. Bila ego dan nilai sempurna yang kita yakini bersatu, maka sebarang teguran atau komen atau nasihat semuanya kita anggap sebagai satu serangan peribadi ....

Adalah lebih mudah jika kita tepikan ego dan nilai sempurna yang kita yakini untuk mendengar teguran komen atau nasihat orang lain untuk kita kembali 'belajar' sebagai satu nilai baru yang boleh kita gabungkan dengan 'nilai sempurna' yang kita ada untuk kita menjadi lebih matang dan dewasa.

Kita masih tidak sempurna dan tidak semuanya benar tentang kita hanya kerana kita telah dewasa.


:-|


Maafkan aku jika nilai kita tidak bersatu dan terima kasih kepada semua yang mengajar aku


No comments: