Friday, July 06, 2007

Piano Motien

Motien anak Dato'. Kalau dah anak Dato' ni, orang selalu anggap anak orang kaya lah kiranya. Aku mula kenal Motien waktu atas bas masa aku tukar sekolah waktu Darjah 3 Merah tu. Ya lah Motien waktu tu Darjah 3 Biru, kelas paling terrer. Tapi Motien tak boleh nak belagak lama dengan aku pasal aku "dok kelas bodo" tu sebab tahun yang berikutnya aku telah lompat terus masuk ke dalam Darjah 4 Biru, satu kelas dengan Motien nih.

Bila dah satu kelas, satu bas dan yang buat kami lagi baik ialah sebab kami juga duduk satu 'taman' (taman perumahan, bukan taman bunga). Aku ingat lagi waktu mula-mula Motien ajak aku ke rumahnya lepas sekolah. Excitednya aku ...!!! Yang aku excited sangat sebab aku dengar Motien cakap kat atas bas hari tu rumah dia ada P.I.A.N.O . Mak abah aku cikgu saja, mana mampu nak beli piano kat kami adik beradik. Tapi bagi aku waktu tu, kalau rumah yang ada piano kira cool habih laaa.


Petang tu, lepas habis buat kerja sekolah, aku pun capai basikal kayuh ke rumah Motien. Rumah dia lebih besar sikit dari rumah aku sebab bapa dia ada buat tambahan. Bila dah sampai rumah dia, Motien pun ajak aku masuk. Kamu boleh bayangkan otak aku waktu tu, yang berfikir dan tercari-cari piano Motien. Bila dia ajak masuk bilik, kaki aku masih nak jalan-jalan pusing rumahnya, sambil mata tercari-cari benda Allah piano nih.

Agaknya muka aku sangatlah 'obvious' dan 'transparent' membuatkan Motien bertanya.

Kamu nak tengok piano saya ka..?


Angguk.

Jom ikut saya

Aku pun ikut macam anjing terjelir lidah


Motien bawa aku masuk satu bilik. Aku tengok ada katil saja.

Motien kemudiannya melutut tunduk bawah katil dan tarik keluar satu piano kayu yang kecil.


.

6 comments:

Anonymous said...

nak tergolek jugak baca entry u ni
i dah agak dah mesti piiano kayu tu
sb masa kecik i pun ada...hahaha

sian kat u kan? apa perasaan u masa tu? hehehe

Anonymous said...

Ada sesuatu bila membaca your writing pasal Motien. Amusing. :)

a.n.i.Q.u.e said...

Sebab dia anak Dato' yang bagi I kaya la yang memang percaya habih.

Ya lah... beriya-iya Motien cerita atas bas hari tu kata dia tiap2 petang main piano, dah blajar main lagu tu lagu ni..... siap demo lagi macam petik2 piano atas peha ...

Cis...

My feeling time dia tunjuk piano tu... hmmm kalau ayat 'adult' la ni

"Lerrr... pshyco juga budak nih"

Anonymous said...

cubalah try tanya motien balik, apa perasaan dia bila ckp mcm tu pada u? try la tanya apa pulak perasaan dia bila tau betapa u dah ibarat "tipah tertipu?" hahaha

mesti motien bangga... kan :) ingat senang ke nak pshyco orang?

spanker said...

haha. classic!

ni bukan piano tipu2 yang berbentuk piano kecik, tapi kena tiup guna mulut to bring the sound out?

adik aku ada tu. sampai semput aku main.

a.n.i.Q.u.e said...

Ohh ya tiup sampai semput tu dorang panggil "pianica" yang habih air liur semua keluar ....

Yang Motien tunjuk tu memang piano kayu kecik tuuuu ...